REGULAMIN ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
 Powiatowego Urzędu Pracy w Poznaniu
  
 Regulamin opracowano na podstawie następujących przepisów prawnych:
  - Ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.);
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.);
- Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. z 2020 r. poz. 2415).
§ 1
  - Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:
1) ustawie – oznacza to ustawę Prawo zamówień publicznych;
 2) zamawiającym – oznacza to Powiatowy Urząd Pracy w Poznaniu;
 3) kierowniku jednostki – oznacza Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Poznaniu lub jego zastępcę;
 4) komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć dział, referat lub samodzielne stanowisko;
 5) kierowniku komórki organizacyjnej – oznacza to kierownika działu, referatu lub pracownika samodzielnego stanowiska;
 § 2
  - Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o zamówienie w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, przejrzysty i proporcjonalny.
- Czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm.
- Zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy.
- Postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.
- Postępowanie o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie prowadzi się pisemnie.
- Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi się w języku polskim.
§ 3
  - Organizacją procesu zamówień publicznych zajmują się:
1) kierownik jednostki;
 2) główna księgowa;
 3) radca prawny;
 4) kierownicy komórek organizacyjnych;
 5) komisja przetargowa;
 6) biegli, powoływani w przypadku przygotowania postępowania lub oceny ofert, wymagających wiadomości specjalnych.
   2. Komisja przetargowa działa w oparciu o niniejszy regulamin oraz regulamin pracy komisji przetargowej (załącznik A-2).
 § 4
  - Do obowiązków głównej księgowej należy:
 - zabezpieczenie kwot określonych we wniosku o wszczęcie postępowania o zamówienie publiczne oraz umowie;
- zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości zawieranych umów;
- zapewnienie terminowej spłaty zobowiązań;
- przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących finansowania zobowiązań z właściwych środków;
- przyjmowanie i zwrot wadium;
- przyjmowanie i zwrot zabezpieczenia należytego wykonania umowy;
- pozostałe rozliczenia finansowe wynikające z realizacji zamówienia.
§ 5
  - Do obowiązków radcy prawnego należy:
 - akceptowanie umów w sprawie o zamówienie publiczne;
- obsługa prawna postępowań odwoławczych (odwołań, skarg sądowych);
- opiniowanie pod względem prawnym zasadności zmian postanowień w zawartych umowach oraz możliwości odstąpienia od zawartej umowy;
- w przypadkach szczególnych, opiniowanie i akceptacja dokumentów składanych przez wykonawców w postępowaniu o zamówienie publiczne.
§ 6
  - Do obowiązków kierownika odpowiedniej komórki organizacyjnej należy w szczególności:
1) sporządzanie rocznego planu postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie działania komórki organizacyjnej;
 2) sprawdzenie merytoryczne opisu przedmiotu zamówienia, ustalenia wartości zamówienia, opisu sposobu dokonania oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu;
 3) określenie kryteriów oceny ofert;
 4) wszczęcie i prowadzenie postępowań o zamówienie publiczne;
 5) udzielanie wyjaśnień związanych z przedmiotem zamówienia;
 6) przygotowanie umów w sprawie zamówienia publicznego;
 7) na etapie postępowania – uczestnictwo w pracach komisji przetargowej;
 8) na etapie realizacji przedmiotu zamówienia:
  - nadzorowanie realizacji przedmiotu zamówienia, a w przypadku robót budowlanych dodatkowo – stała współpraca z inspektorem nadzoru (jeśli zostaje powołany);
- inicjowanie zmian postanowień umów lub odstąpienie od umowy w  okolicznościach wskazanych w ustawie;
- odbiór przedmiotu zamówienia;
9) w zakresie rękojmi lub gwarancji:
  - egzekwowanie uprawnień zamawiającego wynikających z nienależytego wykonania zamówienia;
- inicjowanie we właściwym terminie zwrotu całości lub części zabezpieczenia należytego wykonania umowy albo wadium;
 10) udział w procedurze odwoławczej;
  11) prowadzenie rejestru udzielonych zamówień publicznych w zakresie działania komórki organizacyjnej.
 § 7
 Do obowiązków wyznaczonych pracowników komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za prowadzenie postępowania należy w szczególności:
 1) opisanie przedmiotu zamówienia publicznego zgodnie z przepisami ustawy;
 2) ustalenie wartości zamówienia publicznego zgodnie z przepisami ustawy;
 3) opisanie sposobu dokonania oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego zgodnie z przepisami ustawy;
 4) sporządzenie raportu z realizacji zamówienia, w przypadkach o których mowa w ustawie.
 § 8
 Do obowiązków wyznaczonych przez Dyrektora pracowników należy w szczególności:
 1) sporządzanie planu postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
 2) prowadzenie rejestrów zamówień publicznych w poszczególnych komórkach organizacyjnych (wg wzoru A-4);
 3) uczestnictwo w pracach komisji przetargowej poprzez pełnienie funkcji sekretarza;
 4) prowadzenie dokumentacji postępowania, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
 5) publikacja dokumentacji postępowania odpowiednio na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Powiatowego Urzędu Pracy oraz w Biuletynie Zamówień Publicznych;
 6) publikacja w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o wykonaniu umowy, w terminie 30 dni od wykonania umowy;
 7) dokumentowanie publikacji ogłoszeń poprzez ich wydruk i przechowywanie;
 8) sporządzanie rocznych sprawozdań o udzielonych zamówieniach.
 § 9
  - Planowanie zamówień w roku budżetowym na dostawy, usługi i roboty budowlane należy do obowiązków kierowników odpowiednich komórek organizacyjnych.
- Sporządzenia planów postępowań o udzielenie zamówień dokonuje się w oparciu
 o identyfikację potrzeb uwzględnionych w planie finansowym.
- W planie i jego aktualizacjach zamieszcza się informacje dotyczące:
 - przedmiotu zamówienia
- rodzaju zamówienia
- przewidywanego trybu albo procedury udzielenia zamówienia
- orientacyjnej wartości zamówienia
- przewidywanego terminu wszczęcia postępowania w ujęciu kwartalnym lub miesięcznym.
§ 10
 Udzielanie zamówień publicznych dopuszczalne jest jedynie w granicach wydatków ujętych w planach finansowych w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, optymalnego doboru metod
 i środków służących osiągnięciu założonych celów, w sposób umożliwiający terminową realizację zadań, w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
 § 11
  - Udzielanie zamówień, których wartość nie przekracza kwoty 130 000 zł odbywa się z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
- Udzielanie zamówień o których mowa w pkt 1 nie może prowadzić do podziału zamówienia na części w celu spowodowania obejścia przepisów ustawy dotyczących obowiązku jej stosowania powyżej kwoty 130 000 zł.
- Realizacją zamówień publicznych, których wartość przekracza kwotę 130 000 zł zajmuje się kierownik komórki organizacyjnej, której postępowanie dotyczy.
- Podstawą wszczęcia postępowania jest prawidłowy i kompletny wniosek o wszczęcie postępowania (załącznik A-3) wraz z wymaganymi załącznikami. Integralną częścią wniosku są projektowane postanowienia umowy, zaakceptowane przez radcę prawnego.
- Przed zatwierdzeniem wniosku przez kierownika jednostki, główny księgowy potwierdza zabezpieczenie środków finansowych, jednocześnie wniosek musi być zaakceptowany pod względem formalnym przez wyznaczonego Zastępcę Dyrektora Urzędu.
§ 12
  - Przyjmowanie ofert od wykonawców odbywa się w kancelarii jednostki (jeżeli Zamawiający nie określi inaczej w Specyfikacji Warunków Zamówienia)
- Przyjmowanie ofert odbywa się według następujących zasad:
1) dochowania szczególnej staranności przy rejestrowaniu ofert;
 2) opatrzenia każdej oferty pieczęcią wpływu z datą, dokładną godziną i minutą wpływu oraz liczbą porządkową oferty w danym postępowaniu.
   3. Wszystkie oferty zarejestrowane w elektronicznym dzienniku korespondencji przychodzącej przekazywane są przewodniczącemu komisji niezwłocznie po upływie terminu ich składania.
   4. Za nienaruszalność ofert do czasu ich przekazania odpowiada pracownik kancelarii rejestrujący ofertę.
 § 13
  - W postępowaniach o wartości powyżej 130 000 zł wybór najkorzystniejszej oferty następuje w oparciu o wyniki prac komisji przetargowej.
- Dokumentacja z postępowania podlega zatwierdzeniu przez kierownika jednostki.
§ 14
  - Ustanawia się następujące zasady przy konstruowaniu umów o zamówienia publiczne:
1) określona w umowie płatność nie może nastąpić później niż 30 dni od daty otrzymania rachunku/faktury wraz z załącznikami określonymi w umowie; zasada ta nie ma zastosowania do umów zawieranych z jednostkami sektora finansów publicznych oraz umów polegających na dostarczaniu towarów i usług finansowanych w całości lub części ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych;
 2) projektowane postanowienia umowy muszą zabezpieczać interesy zamawiającego poprzez zastrzeżenie prawa do kar umownych;
   2. Umowy należy sporządzać w co najmniej trzech egzemplarzach:
  - co najmniej 1 egzemplarz dla wykonawcy;
- 2 egzemplarze dla zamawiającego, z których jeden dołączany będzie do dokumentacji postępowania, a drugi przekazywany głównej księgowej lub wyznaczonemu pracownikowi Działu Finansowo-Księgowego.
§ 15
 Na umowach oraz rachunkach i fakturach należy zamieszczać informacje o sposobie wyboru wykonawcy.